Om föreningen

Bostadsrättsföreningen Kyrkbacken i Solna bildades hösten 2009 och omfattar 11 hus med sammanlagt 326 lägenheter. Husen byggdes 1973, alldeles i slutet av det så kallade miljonprogrammet och stor vikt las på gedigna byggmaterial och flöde av ljus.

Husen ligger i fyrkant och bildar trevliga innergårdar med lekplatser och planteringar. Utanför gårdarna är det uppvuxet med äldre träd och naturstigar. Hagalundskullen ligger nära ljuset och himlen.

Kyrkbacken ligger inte långt från landets viktigaste motorvägslänk och med närhet till både inrikes- och privatflygets Bromma samt Arlanda internationella flygplats. Bussar går från ”ytterdörren” vid Hagalunds kyrka och Frösundadelen. Solna pendeltågsstation och tvärbanestation finns på gångavstånd, samt Solna Centrum tunnelbana. Inom några år öppnar även tunnelbanans nya gula linje med en entré till station Arenastadens precis intill Kyrkbacken.

Arkitekterna Ragnar Westin och Stefan Szejnman

När arkitekterna Ragnar Westin och Stefan Szejnman ritade det nya Hagalund med de blå husen och Kyrkbacken centralt kring den gamla Hagalunds kyrka var det både ett och annat öga som höjdes – husen på kullen vid Stockholms mest trafikerade infart blev ett uppseendeväckande blickfång – plötsligt syntes Hagalund. Husen är majestätiska och i olika blått för att ”upplösas med himmelen”.

De elva husen på Kyrkbacken är lägre, lite ”tystare” och ligger väl skyddade. De byggdes medvetet lägre för att kyrkans värdighet som samlingspunkt inte skulle gå förlorad. Kyrkan stod mitt i byn och sparades som ett av våra värdefullaste minnen av jugendarkitekturen. Arkitekten Sigge Cronstedt ritade kyrkan gratis och hagalundsborna var med och samlade in pengar till byggmaterialet. Arbetarrörelsens främste konstnär under den tiden, Carl Eldh, fick uppdraget att skapa altartavlan – känd för bland annat Brantingmonumentet vid Norra Barntorget.

Tanken med 60 och 70-talets arkitektur vara att låta människorna leva i ett plan och trafik och transporter på ett annat – bilar och människor hörde ihop, men inte på samma gång – vi märker att den tanken finns på Kyrkbacken. Det är grönt, det finns träd, promenadstråk, växtlighet, utan att för den skull vara avskärmat från service och kommunikationer.