19 jul 2024
Ny teknisk förvaltare från och med september

Ny teknisk förvaltare från och med september

2024-07-19 13:41

Från och med den 1:a september kommer vi att byta teknisk förvaltare från Driftia till Blinq Fastighetsförvaltning AB.

Vi strävar efter att övergången ska ske så smidigt som möjligt, och all information om bytet kommer att kommuniceras till våra medlemmar inom kort. Vi ser fram emot ett gott samarbete med Blinq.

Under tiden fram till bytet fortsätter felanmälningar att hanteras av Driftia precis som tidigare.


Starting from September 1st, we will change our technical manager from Driftia to Blinq Fastighetsförvaltning AB.

We aim for a smooth transition, and all information regarding the switch will be communicated to our members shortly. We look forward to a good collaboration with Blinq.

During this period until the change, error reports will continue to be handled by Driftia, just as before.

10 jul 2024
Uppdatering kring arbetet med återvinningsbehållare

Uppdatering kring arbetet med återvinningsbehållare

2024-07-10 09:00

Ni har kanske märkt att tiden som vår entreprenör angav för installation av återvinningsbehållare har passerat. Detta beror på en längre leveranstid för behållarna och att vi även har behövt bredda vägen ner till återvinningsplatsen från vändplanen. Även om det fortfarande återstår arbete med att färdigställa vägen, har vi goda nyheter: kärlen har nu levererats.

Efter ett arbetsmöte igår med med Irec, som vi anlitat för anläggningen, inväntar vi nu startbesked för att kunna placera behållarna och asfaltera området runt dem, inklusive vägen från vändplanen. Dessutom kommer vi att installera iLoq-lås på behållarna så att endast våra medlemmar kan använda dem.

Vi ber er att inte slänga skräp i behållarna innan vi meddelat att dessa tagits i bruk

När behållarna är på plats kan vi begära startbesked från Solna Stad, vilket beräknas ta minst tre veckor. Därefter kommer alla medlemmar att erbjudas ett gratis startkit från Solna Stad, med en sorteringskorg, bruna papperspåsar för matavfall, en slaskrensare och en sorteringsguide, innan Solnas avfallsentreprenör PreZero slutligen öppnar behållarna för bruk.

Läs mer:


You may have noticed that the time our contractor provided for the installation of recycling containers has passed. This is due to a longer delivery time for the containers and the need to widen the road down to the recycling area from the turning point. Although there is still work remaining to complete the road, we have good news: the containers have now been delivered.

After a meeting yesterday with Irec, whom we have hired for the construction, we are now waiting for the go-ahead to place the containers and asphalt the area around them, including the road from the turning point. Additionally, we will install iLoq locks on the containers to ensure that only our members can use them.

We kindly ask you not to throw trash into the containers until we have notified that they are in use.

Once the containers are in place, we can request approval from Solna Stad, which is estimated to take at least three weeks. After that, all members will be offered a free starter kit from Solna Stad, including a sorting bin, brown paper bags for food waste, a slush scraper, and a sorting guide, before Solna’s waste contractor, PreZero, opens the containers for use.

Read more:

31 maj 2024
Avgifter förråd, mopedplatser och gästlägenheten

Avgifter förråd, mopedplatser och gästlägenheten

2024-05-31 14:36

Vi har nyligen gjort några justeringar i våra avgifter för mopedplatser och gästlägenheten. Även avgiften för extraförråd justeras. Förråd som tillhör din lägenhet kommer inte att påverkas av denna prisförändring. Du som hyr extraförråd kommer att få ett nytt avtal som träder i kraft efter ditt nuvarande avtals uppsägningstid. Väljer du att inte acceptera det nya avtalet kommer du att behöva avlägsna dina saker från förrådet efter uppsägningstiden.

Här är de nya priserna:

  • Förråd:
    • Nytt pris: 100 kr per kvadratmeter och månad

  • Mopedplatser:
    • Nytt pris: 250 kr per månad

  • Dygnshyra för gästlägenheten:
    • Nytt pris: 500 kr

We have recently made some adjustments to our fees for moped spaces and the guest apartment. The fee for additional storage is also being adjusted. Storage that belongs to your apartment will not be affected by this price change. If you rent additional storage, you will receive a new contract that will take effect after the termination period of your current contract. If you choose not to accept the new agreement, you will need to remove your belongings from the storage after the termination period.

Here are the new prices:

  • Storage:
    • New price: 100 SEK per square meter per month

  • Moped spaces:
    • New price: 250 SEK per month

  • Daily rent for the guest apartment:
    • New price: 500 SEK
6 maj 2024
Nu påbörjas arbetet med vår nya avfallshantering

Nu påbörjas arbetet med vår nya avfallshantering

2024-05-06 15:19

Nu tar vi ett stort kliv framåt i vår avfallshantering. Med start vecka 20 kommer vi att påbörja installationen av ett nytt system med sopkärl intill det befintliga soprummet, för att följa de nya lagkraven för avfallshantering som trädde i kraft den 1 januari 2024. Detta arbete kommer att pågå i två veckor och efter det kommer det nuvarande soprummet att stängas. De nya kärlen kommer att vara låsta för att förhindra missbruk, och öppnas med din befintliga iLoq-nyckel.

I den nya lösningen blir alla hushåll skyldiga att separera matavfall från restavfall och slänga i för ändamålet avsedd behållare.

  • Matavfall - Detta inkluderar alla ickeflytande köks- och livsmedelsavfall samt flytande matfett.
  • Restavfall - Detta är allt annat hushållsavfall som inte är matavfall.

Gratis påsar för matavfall kommer att gå att hämta upp utanför tvättstugan.

Det är viktigt att inga förpackningar eller icke-organiskt material hamnar i matavfallet. Förpackningar ska, som tidigare, lämnas till kommunens återvinningsstationer, exempelvis på:

Matfett kan orsaka stopp i avloppsledningarna om det hälls ner i avloppet, och måste hanteras på rätt sätt. För små mängder fett eller olja (mindre än 1 liter), använd hushållspapper för att torka upp fettet och lägg det i matavfallspåsen. Du kan också samla olja upp till 1 liter i exempelvis en väl försluten mjölkförpackning och slänga den i kärlet för restavfall. Större mängder fett eller olja (mer än 1 liter) ska förpackas och lämnas till en fettinsamling på en återvinningscentral.

Genom att följa dessa nya riktlinjer hjälper vi inte bara till att hålla vår förening ren och ordnad, utan vi bidrar också till en större miljömässig påverkan genom att minska avfall och främja återvinning. Tillsammans tar vi ett steg mot en grönare framtid.


We are now taking a significant step forward in our waste management. Starting week 20, we will begin the installation of a new system with waste containers next to the current waste room, to comply with the new waste management legal requirements that came into effect on January 1, 2024. This work will continue for two weeks, after which the current waste room will be closed. The new containers will be locked to prevent misuse and will be opened with your existing iLoq key.

In the new solution, all households are obliged to separate food waste from other waste and dispose of it in the designated container.

  • Food waste - This includes all non-liquid kitchen and food waste as well as liquid cooking fat.
  • Other waste - This is all other household waste that is not food waste.

Bags for food waste will be available for free pick-up outside the laundry room.

It is important that no packaging or non-organic material ends up in the food waste. Packaging should, as before, be left at the municipality’s recycling stations, for example at:

Cooking fat can cause blockages in the sewage lines if poured down the drain and must be handled correctly. For small amounts of fat or oil (less than 1 liter), use kitchen paper to absorb the fat and place it in the food waste bag. You can also collect up to 1 liter of oil in, for example, a well-sealed milk carton and throw it in the container for other waste. Larger amounts of fat or oil (more than 1 liter) should be packaged and left at a fat collection point at a recycling center.

By following these new guidelines, we not only help keep our association clean and orderly, but we also contribute to a greater environmental impact by reducing waste and promoting recycling. Together, we take a step towards a greener future.

28 apr 2024
Inställd besökstid i styrelselokalen 30 april

Inställd besökstid i styrelselokalen 30 april

2024-04-28 18:16

Styrelsens besökstider i styrelselokalen på Kyrkbacken 14 är inställd på Valborgsmässoafton den 30 april. Välkommen åter den 14 maj mellan kl. 17:15 - 18:15.

Felanmälningar kan du som vanligt göra dygnet runt via vårt växelnummer 08-480 047 70 eller direkt på webben.


The board’s visiting hours in the boardroom at Kyrkbacken 14 are canceled on April 30th. Welcome back on May 14th between 5:15 PM and 6:15 PM.

As usual, you can make error reports 24 hours a day via telephone 08-480 047 70 or directly on the web.

Navigation