Årets föreningsstämma hålls den 20 maj kl. 18:30 på Park Inn vid Solna Centrum. Observera att registreringen stänger exakt kl. 18:30, så kom i god tid. Du som är bostadsrättsinnehavare har fått handlingar skickade via e-post eller vanlig post. Har du inte fått kallelsen, kolla gärna ditt skräppostfilter.
This year's general assembly will take place on May 20th at 6:30 PM at Park Inn in Solna Centrum. Please note that registration closes precisely at 6:30 PM, so make sure to arrive on time. As a condominium owner, you have received the documents either via email or regular mail. If you haven't received the notice, please check your spam filter.
På grund av en vattenskada i gästlägenheten går den ej att boka för tillfället. Saneringsarbeten pågår och mer information om när den åter kan användas saknas just nu.
Due to water damage in the guest apartment, it is currently unavailable for booking. Remediation work is ongoing, and there is no information yet on when it will be available again.
Nytt nyhetsbrev ute nu. Ladda ner brevet som pdf-fil nedan.
Download the latest newsletter below.
Följande datum 18:00-20:00 kan du lämna dina grovsopor, EJ restavfall som ska slängas i våra kärl, till mobila återvinningsbilen på Kyrkbackens vändplan:
Utöver dessa datum kan du även lämna avfall till Solna Stads mobila återvinningscentral som kommer till Hagalundsgatan 11, vid uppfarten till Hagalunds kyrka. Dessa datum hittar du på Solna Stads hemsida.
Grovsopbilen tar ej emot toaletter, badkar, bildäck, elavfall större än microvågsugnar, byggavfall eller större mängder avfall (exempelvis på släpkärra) eller miljöfarligt avfall som t.ex färg och lösningsmedel. Dessa lämnar du på någon av de permanenta återvinningscentralerna. Observera att du inte får lämna dina sopor på gatan innan lastbilen har kommit och sedan gå därifrån.
Returpunkten i Solna Centrum tar emot mycket av det du inte längre vill ha men som kan vara till glädje för någon annan – till exempel kläder, böcker, leksaker, prydnadssaker, husgeråd och porslin. Så hjälper du också till att minska sopberget. Du kan också lämna en mindre mängd grovavfall, el-avfall (maxstorlek som en mikrovågsugn) och visst farligt avfall.
On the following dates from 6:00 PM to 8:00 PM, you can dispose of your bulky waste at the mobile recycling truck at Kyrkbackens turning point. NOT residual waste that has to be thrown in our containers.
In addition to these dates, you can also dispose of bulky waste at Solna City's mobile recycling center located at Hagalundsgatan 11, near the entrance to Hagalund's church. You can find these dates on Solna City's website.
The bulky waste truck does not accept toilets, bathtubs, car tires, electronic waste larger than microwaves, construction waste, or large quantities of waste (such as on a trailer) or hazardous waste such as paint and solvents. Please take these items to one of the permanent recycling centers. Note that you are not allowed to leave your waste on the street before the truck arrives and then walk away.
Returpunkten in Solna Centrum accepts many items you no longer want but could bring joy to someone else, such as clothes, books, toys, decorative items, household goods, and ceramics. This also helps reduce the amount of waste. You can also drop off a small amount of bulky waste, electronic waste (up to the size of a microwave), and certain hazardous waste.
Från och med den 11 januari kommer Smart Parkering att ta över parkeringsövervakningen av våra innergårdar.
Inom kort kommer nya skyltar att sättas upp för att tydligt markera vilket område som hör till föreningen och som övervakas av Smart Parkering. De kommer att patrullera våra gårdar mycket mer frekvent än tidigare och är redan närvarande i hela Solna/Sundbyberg med många parkeringskunder, med en kortare inställelsetid som följd.
Med Smart Parkering får vi även tillgång till digitala tillstånd för förlängd i- och urlastning, vilket betyder att du inte behöver vänta på ett fysiskt tillstånd att lägga i bilen, utan registreras digitalt av styrelsen efter inskickad ansökan via detta formulär.
Anmäl felparkerade fordon på våra innergårdar via vårt eget växelnummer 08-4800 4770.
Felparkerade fordon, eller fordon som står parkerade längre än den tillåtna tiden, blockerar framkomligheten för räddningsfordon och försvårar för andra medlemmar att ta sig fram. Med Smart Parkering på plats kan vi snabbt åtgärda sådana situationer och se till att våra innergårdar förblir säkra och tillgängliga för alla.
Starting from January 11, Smart Parkering will take over the parking surveillance of our courtyards.
Soon, new signs will be put up to clearly mark the area that belongs to the association and is monitored by Smart Parkering. They will patrol our courtyards much more frequently than before and are already present throughout Solna/Sundbyberg with shorter response times as a result.
With Smart Parkering, we also gain access to digital permits for extended loading and unloading, which means you don’t need to wait for a physical permit to place in your car. Instead, it will be registered digitally by the board after submitting an application via this form.
Report improperly parked vehicles in our inner courtyards using our own switchboard number 08-4800 4770.
Improperly parked vehicles, or vehicles that remain parked beyond the allowed time, obstruct emergency vehicle access and make it difficult for other residents to move around. With Smart Parkering in place, we can quickly address such situations and ensure that our inner courtyards remain safe and accessible for everyone.
Nytt nyhetsbrev ute nu. Ladda ner brevet som pdf-fil nedan.
Download the latest newsletter below.
Vi är glada att meddela att vår nya avfallsanläggning snart kommer att tas i bruk. Här är vad som kommer att hända:
Utdelning av startkit
Den 24, 25 och 26 september kommer vi att dela ut startkit bestående av en sorteringskorg, bruna papperspåsar för matavfall, en slaskrensare och en sorteringsguide. Dessa kommer att levereras utanför samtliga lägenhetsdörrar. Vi ber er att ta in dessa så att de inte blir stående i trapphuset. Efter några dagar kommer vi att samla in startkit som lämnats i trapphusen. Därefter får du som boende själv hämta upp ditt kit hos styrelsen under våra besökstider varannan tisdag.
Nya markkärl tas i bruk
Under vecka 40 kommer de nya markkärlen för matavfall att tas i bruk. Det gamla soprummet kommer att stå öppet för restavfall veckan ut. Den 4 oktober låses soprummet permanent och vi hänvisar även restavfall till de nya kärlen utanför det gamla soprummet.
Viktigt att tänka på
Enligt den nya lagstiftningen är vi alla skyldiga att sortera vårt avfall. Här är en kort påminnelse om hur soporna ska sorteras:
Förpackningar ska som tidigare lämnas till kommunens återvinningsstationer. Större mängder fett eller olja (mer än 1 liter) ska förpackas och lämnas till en fettinsamling på en återvinningscentral.
Genom att följa dessa riktlinjer hjälper vi till att hålla vår förening ren och städad, samtidigt som vi bidrar till en bättre miljö genom att minska avfall och främja återvinning.
We are pleased to announce that our new waste facility will soon be operational. Here is what will happen:
Distribution of Starter Kits
On September 24, 25, and 26, we will distribute starter kits consisting of a sorting basket, brown paper bags for food waste, a sink strainer, and a sorting guide. These will be delivered outside all apartment doors. We ask you to bring them inside so they do not remain in the stairwell. After a few days, we will collect any starter kits left in the stairwells. After that, you will need to pick up your kit from the board during our visiting hours every other Tuesday.
New Ground Containers in Use
During week 40, the new ground containers for food waste will be put into use. The old garbage room will remain open for residual waste for the rest of the week. On October 4, the garbage room will be permanently locked, and we will direct residual waste to the new containers outside the old garbage room.
Important to Remember
According to the new legislation, we are all required to sort our waste. Here is a brief reminder of how to sort the waste:
Packaging should still be taken to the municipal recycling stations. Larger amounts of fat or oil (more than 1 liter) should be packaged and taken to a fat collection point at a recycling center.
By following these guidelines, we help keep our community clean and tidy, while also contributing to a better environment by reducing waste and promoting recycling.
Nytt nyhetsbrev ute nu. Ladda ner brevet som pdf-fil nedan.
Download the latest newsletter below.
Solna Stad kommer att ta över ansvaret för de två parkeringsplatserna vid vändplanen. Övertagandet kommer att ske inom 1-2 veckor, och nya skyltar kommer att sättas upp för att informera om de nya villkoren.
De nya parkeringsvillkoren blir följande:
Solna Stad will take over responsibility for the two parking spaces at the turning point. The transfer will occur within 1-2 weeks, and new signs will be put up to inform about the new conditions.
The new parking regulations will be as follows:
Från och med den 1:a september kommer vi att byta teknisk förvaltare från Driftia till Blinq Fastighetsförvaltning AB.
Vi strävar efter att övergången ska ske så smidigt som möjligt, och all information om bytet kommer att kommuniceras till våra medlemmar inom kort. Vi ser fram emot ett gott samarbete med Blinq.
Under tiden fram till bytet fortsätter felanmälningar att hanteras av Driftia precis som tidigare.
Starting from September 1st, we will change our technical manager from Driftia to Blinq Fastighetsförvaltning AB.
We aim for a smooth transition, and all information regarding the switch will be communicated to our members shortly. We look forward to a good collaboration with Blinq.
During this period until the change, error reports will continue to be handled by Driftia, just as before.
Ni har kanske märkt att tiden som vår entreprenör angav för installation av återvinningsbehållare har passerat. Detta beror på en längre leveranstid för behållarna och att vi även har behövt bredda vägen ner till återvinningsplatsen från vändplanen. Även om det fortfarande återstår arbete med att färdigställa vägen, har vi goda nyheter: kärlen har nu levererats.
Efter ett arbetsmöte igår med med Irec, som vi anlitat för anläggningen, inväntar vi nu startbesked för att kunna asfaltera området och placera behållarna, samt asfaltera vägen från vändplanen. Dessutom kommer vi att installera iLoq-lås på behållarna så att endast våra medlemmar kan använda dem.
Vi ber er att inte slänga skräp i behållarna innan vi meddelat att dessa tagits i bruk
När behållarna är på plats kan vi begära startbesked från Solna Stad, vilket beräknas ta minst tre veckor. Därefter kommer alla medlemmar att erbjudas ett gratis startkit från Solna Stad, med en sorteringskorg, bruna papperspåsar för matavfall, en slaskrensare och en sorteringsguide, innan Solnas avfallsentreprenör PreZero slutligen öppnar behållarna för bruk.
You may have noticed that the time our contractor provided for the installation of recycling containers has passed. This is due to a longer delivery time for the containers and the need to widen the road down to the recycling area from the turning point. Although there is still work remaining to complete the road, we have good news: the containers have now been delivered.
After
a meeting yesterday with Irec, whom we have hired for the construction, we are now waiting for the go-ahead to asphalt the area and place the containers, and also asphalt the road from the turning point. Additionally, we will install iLoq locks on the containers to ensure that only our members can use them.
We kindly ask you not to throw trash into the containers until we have notified that they are in use.
Once the containers are in place, we can request approval from Solna Stad, which is estimated to take at least three weeks. After that, all members will be offered a free starter kit from Solna Stad, including a sorting bin, brown paper bags for food waste, a slush scraper, and a sorting guide, before Solna’s waste contractor, PreZero, opens the containers for use.
Vi har nyligen gjort några justeringar i våra avgifter för mopedplatser och gästlägenheten. Även avgiften för extraförråd justeras. Förråd som tillhör din lägenhet kommer inte att påverkas av denna prisförändring. Du som hyr extraförråd kommer att få ett nytt avtal som träder i kraft efter ditt nuvarande avtals uppsägningstid. Väljer du att inte acceptera det nya avtalet kommer du att behöva avlägsna dina saker från förrådet efter uppsägningstiden.
Här är de nya priserna:
We have recently made some adjustments to our fees for moped spaces and the guest apartment. The fee for additional storage is also being adjusted. Storage that belongs to your apartment will not be affected by this price change. If you rent additional storage, you will receive a new contract that will take effect after the termination period of your current contract. If you choose not to accept the new agreement, you will need to remove your belongings from the storage after the termination period.
Here are the new prices:
Nu tar vi ett stort kliv framåt i vår avfallshantering. Med start vecka 20 kommer vi att påbörja installationen av ett nytt system med sopkärl intill det befintliga soprummet, för att följa de nya lagkraven för avfallshantering som trädde i kraft den 1 januari 2024. Detta arbete kommer att pågå i två veckor och efter det kommer det nuvarande soprummet att stängas. De nya kärlen kommer att vara låsta för att förhindra missbruk, och öppnas med din befintliga iLoq-nyckel.
I den nya lösningen blir alla hushåll skyldiga att separera matavfall från restavfall och slänga i för ändamålet avsedd behållare.
Gratis påsar för matavfall kommer att gå att hämta upp utanför tvättstugan.
Det är viktigt att inga förpackningar eller icke-organiskt material hamnar i matavfallet. Förpackningar ska, som tidigare, lämnas till kommunens återvinningsstationer, exempelvis på:
Matfett kan orsaka stopp i avloppsledningarna om det hälls ner i avloppet, och måste hanteras på rätt sätt. För små mängder fett eller olja (mindre än 1 liter), använd hushållspapper för att torka upp fettet och lägg det i matavfallspåsen. Du kan också samla olja upp till 1 liter i exempelvis en väl försluten mjölkförpackning och slänga den i kärlet för restavfall. Större mängder fett eller olja (mer än 1 liter) ska förpackas och lämnas till en fettinsamling på en återvinningscentral.
Genom att följa dessa nya riktlinjer hjälper vi inte bara till att hålla vår förening ren och ordnad, utan vi bidrar också till en större miljömässig påverkan genom att minska avfall och främja återvinning. Tillsammans tar vi ett steg mot en grönare framtid.
We are now taking a significant step forward in our waste management. Starting week 20, we will begin the installation of a new system with waste containers next to the current waste room, to comply with the new waste management legal requirements that came into effect on January 1, 2024. This work will continue for two weeks, after which the current waste room will be closed. The new containers will be locked to prevent misuse and will be opened with your existing iLoq key.
In the new solution, all households are obliged to separate food waste from other waste and dispose of it in the designated container.
Bags for food waste will be available for free pick-up outside the laundry room.
It is important that no packaging or non-organic material ends up in the food waste. Packaging should, as before, be left at the municipality’s recycling stations, for example at:
Cooking fat can cause blockages in the sewage lines if poured down the drain and must be handled correctly. For small amounts of fat or oil (less than 1 liter), use kitchen paper to absorb the fat and place it in the food waste bag. You can also collect up to 1 liter of oil in, for example, a well-sealed milk carton and throw it in the container for other waste. Larger amounts of fat or oil (more than 1 liter) should be packaged and left at a fat collection point at a recycling center.
By following these new guidelines, we not only help keep our association clean and orderly, but we also contribute to a greater environmental impact by reducing waste and promoting recycling. Together, we take a step towards a greener future.
Styrelsens besökstider i styrelselokalen på Kyrkbacken 14 är inställd på Valborgsmässoafton den 30 april. Välkommen åter den 14 maj mellan kl. 17:15 - 18:15.
Felanmälningar kan du som vanligt göra dygnet runt via vårt växelnummer 08-480 047 70 eller direkt på webben.
The board’s visiting hours in the boardroom at Kyrkbacken 14 are canceled on April 30th. Welcome back on May 14th between 5:15 PM and 6:15 PM.
As usual, you can make error reports 24 hours a day via telephone 08-480 047 70 or directly on the web.
Årets föreningsstämma kommer att äga rum den 23 maj kl. 18:30. Insläpp och registrering börjar kl. 18:00. Plats blir som tidigare på Park Inn, Solna Centrum.
This year's annual general meeting will take place on May 23 at 18.30. Admission and registration start at 18.00. Place will be as previous years at Park Inn, Solna Centrum.
Från 1 januari 2024 ska hushållen sortera ut större mängder flytande matfett (frityrfett, stekfett, matolja) och hälla i en förslutningsbar behållare, till exempel en petflaska. Behållaren ska du helst lämna på återvinningscentralen. Förutom att minska risken för stopp i avloppet bidrar du till att matfettet i stället återanvänds för att producera biogas.
From January 1, 2024, households are required to separate larger quantities of liquid cooking fat (deep-frying fat, cooking oil) and pour them into a sealable container, such as a plastic bottle. Ideally, you should leave the container at the recycling center. In addition to reducing the risk of blockages in the sewer system, you contribute to the reuse of cooking fat for the production of biogas.
Det är strängt förbjudet att använda propplösare som kaustiksoda i avloppet. Kaustiksodan förstör de nyrelinade avloppsrören allvarligt och skapar proppar genom att reagera med fett och bilda beläggningar. Undvik dessa komplikationer genom att avstå från användning av kaustiksoda, vilket kan leda till omfattande rengörings- och reparationsarbeten som du kan bli betalningsskyldig för.
Du får under absolut inga omständigheter använda propplösare i avloppen!
It is strictly prohibited to use drain cleaners such as caustic soda in the drainage system. Caustic soda severely damages the newly relined sewer pipes and creates blockages by reacting with grease and forming deposits. Avoid these complications by refraining from using caustic soda, as it may result in extensive cleaning and repair work for which you may be held financially responsible.
Under no circumstances are you allowed to use drain cleaners in the drains!
Vi vill informera er om de nya reglerna för sophantering som trädde i kraft den 1 januari i år. Tyvärr har vi upplevt förseningar på grund av en längre process med bygglov från Solna Stad, vilket har hindrat oss från att påbörja arbetet med att installera de nya sopkärlen i föreningen.
Vi är glada att meddela att bygglovet nu är klart, och vi arbetar intensivt för att kunna påbörja installationen så snart som möjligt. Under tiden kommer vi att fortsätta med den befintliga sophanteringen för att minimera eventuella olägenheter för er som medlemmar.
Vi förstår vikten av att anpassa oss till de nya riktlinjerna för sophantering och ber om er förståelse för förseningen. Så snart arbetet inleds kommer vi att informera er om tidpunkter för installationen och eventuella temporära ändringar i sophanteringen under den här perioden.
We would like to inform you about the new waste management rules that came into effect on January 1st this year. Unfortunately, we have experienced delays due to an extended process of obtaining building permits from Solna Municipality, which has prevented us from commencing the work to install the new waste bins in the association.
We are pleased to announce that the building permit is now approved, and we are working diligently to start the installation as soon as possible. In the meantime, we will continue with the current waste management system to minimize any inconvenience for you as members.
We understand the importance of adapting to the new guidelines for waste management and appreciate your understanding regarding the delay. Once the work begins, we will inform you about the timing of the installation and any temporary changes in waste management during this period.
Följande datum 18:00-20:00 kan du lämna ditt skräp till mobila återvinningscentraler på Kyrkbackens vändplan:
Utöver dessa datum kan du även lämna avfall till Solna Stads mobila återvinningscentral som kommer till Hagalundsgatan 11, vid uppfarten till Hagalunds kyrka. Dessa datum hittar du på Solna Stads hemsida.
Grovsopbilen tar ej emot toaletter, badkar, bildäck, elavfall större än microvågsugnar, byggavfall eller större mängder avfall (exempelvis på släpkärra) eller miljöfarligt avfall som t.ex färg och lösningsmedel. Dessa lämnar du på någon av de permanenta återvinningscentralerna. Observera att du inte får lämna dina sopor på gatan innan lastbilen har kommit och sedan gå därifrån.
Returpunkten i Solna Centrum tar emot mycket av det du inte längre vill ha men som kan vara till glädje för någon annan – till exempel kläder, böcker, leksaker, prydnadssaker, husgeråd och porslin. Så hjälper du också till att minska sopberget. Du kan också lämna en mindre mängd grovavfall, el-avfall (maxstorlek som en mikrovågsugn) och visst farligt avfall.
On the following dates from 6:00 PM to 8:00 PM, you can dispose of your waste at the mobile recycling centers at Kyrkbackens turning point:
In addition to these dates, you can also dispose of waste at Solna City's mobile recycling center located at Hagalundsgatan 11, near the entrance to Hagalund's church. You can find these dates on Solna City's website.
The bulky waste truck does not accept toilets, bathtubs, car tires, electronic waste larger than microwaves, construction waste, or large quantities of waste (such as on a trailer) or hazardous waste such as paint and solvents. Please take these items to one of the permanent recycling centers. Note that you are not allowed to leave your waste on the street before the truck arrives and then walk away.
Returpunkten in Solna Centrum accepts many items you no longer want but could bring joy to someone else, such as clothes, books, toys, decorative items, household goods, and ceramics. This also helps reduce the amount of waste. You can also drop off a small amount of bulky waste, electronic waste (up to the size of a microwave), and certain hazardous waste.
I år kan du lämna din julgran till Solna stads insamlingsplatser för julgranar den 13-14 januari. Inga granar får lämnas i föreningens utrymmen eller på ytor utomhus. Notera att inte heller grovsopbilarna tar emot julgranar.
Läs mer om hur du sorterar julens avfall, såsom matrester, presentpapper och snören, ljusslingor med mera på Solna stads hemsida.
This year, you can leave your Christmas tree at the collection sites for Christmas trees provided by the City of Solna on January 13-14. No trees should be left in the association's indoor spaces or outdoor areas. Note that the waste trucks will not accept Christmas trees.
Read more about how you should sort Christmas waste, such as food leftovers, wrapping paper and strings, Christmas lights, and more on the City of Solna's website.
Styrelsens besökstider i styrelselokalen på Kyrkbacken 14 tar uppehåll för jul och nyår. Välkommen åter varannan tisdag med start den 9 januari 2024 mellan kl. 17:15 - 18:15.
Under julledigheten kan det även ta längre tid än vanligt att få svar på mejl och telefon från styrelsen. Vi ber er att om möjligt vänta tills efter helgerna med frågor som inte är akuta.
Felanmälningar kan du som vanligt göra dygnet runt via vårt växelnummer 08-480 047 70 eller direkt på webben.
God jul och gott nytt år önskar Styrelsen!
The board's visiting hours in the boardroom at Kyrkbacken 14 will take a break for Christmas and New Year. Welcome back every other Tuesday starting from January 9 2024, between 17:15-18:15.
During the Christmas holidays, it may also take longer than usual to receive a reply to an email or phone call to the board. If possible, we ask you to wait until after the weekends with questions that are not urgent.
As usual, you can make error reports 24 hours a day via telephone 08-480 047 70 or directly on the web.
The Board wishes you a Merry Christmas and a Happy New Year!
Nytt nyhetsbrev ute nu. Ladda ner brevet som pdf-fil nedan.
Download the latest newsletter below.
Vi har fått frågor om övergången från vår nuvarande internetleverantör, OpenInfra, till en ny lösning där internetuppkopplingen kommer att tecknas kollektivt av föreningen. Tyvärr har det varit en komplicerad process att tyda avtalet med OpenInfra, men de har nu bekräftat att vårt avtal kommer att avslutas från och med 2025-06-09. Därefter kommer den nya leverantören att ta över. Det är en längre tid än vi hade förhoppning om, men det är en konsekvens av uppsägningsvillkoren i avtalet.
We have received questions about the transition from our current internet provider, OpenInfra, to a new solution where the internet connection will be subscribed collectively by the association. Unfortunately, it has been a complicated process to decipher the agreement with OpenInfra, but they have now confirmed that our agreement will end from 2025-06-09. After that, the new supplier will take over. It is a longer time than we had hoped for, but it is a consequence of the termination conditions in the agreement.
Nu återupptas besökstiden i styrelselokalen igen efter sommaruppehållet. Nytt för i höst är att vi kommer hålla öppet varannan tisdag klockan 17:15-18:15 med start 22 augusti och därefter på jämna veckonummer. Varmt välkommen till styrelselokalen på Kyrkbacken 14 med ingång från gaveln.
Från och med nu har vi öppet varannan tisdag klockan 17:15-18:15, på jämna veckonummer
Visiting hours in the boardroom are now resuming after the summer break. New for this autumn is that we will be open every other tuesday 17:15-18:15 starting August 22 and thereafter on even weekly numbers. A warm welcome to the board room at Kyrkbacken 14 with entrance from the short side of the building.
From now on, we are open every every other tuesday 17:15-18:15, on even weekly numbers
Länsstyrelsen Stockholm har fattat beslut om skärpt eldningsförbud i hela Stockholms län som följd av det torra och varma vädret. Förbudet gäller från och med klockan 14:00 den 12 juni.
Inom sammanhållen bebyggelse, som till exempel på våra innergårdar, är det tillåtet att grilla, men kom ihåg att det alltid är den som eldar som är ansvarig om något går fel, även om rådande riktlinjer följs. Var alltid försiktig och se till att släckutrustning finns nära till hands. Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot eldningsförbudet kan dömas till böter.
Var alltid försiktig och se till att släckutrustning finns nära till hands.
Det skärpta eldningsförbudet gäller tillsvidare och kan komma att skärpas ytterligare. Du som grillar är skyldig att kolla upp vilka som regler innan du tänder grillen.
The Stockholm County Administrative Board has decided on a strict fire ban in the entire Stockholm County as a result of the dry and hot weather. The ban applies from 2 p.m. on June 12.
In an assembled built environment, such as our courtyards, grilling is permitted, but remember that you who light a fire is responsible if something goes wrong, even if current guidelines are followed. Always be careful and make sure fire extinguishers are close at hand. Anyone who intentionally or negligently violates the fire ban may be sentenced to a fine.
Always be careful and make sure fire extinguishers are close at hand.
The stricter fire ban applies until further notice and may be tightened if circumstances require. You who grill are obliged to check which are the rules before you light the grill.
Under den extra föreningsstämman i april samt den ordinarie föreningsstämman i maj informerade styrelsen om en ny andelsberäkningsmodell. Därefter fanns det möjlighet att ställa frågor innan båda stämmorna valde att rösta fram de föreslagna nya andelstalen. I samband med detta röstades även nya föreningsstadgar igenom för att överensstämma med den nya andelsberäkningen. Ändringarna genomfördes för att överensstämma med ny lagstiftning, förenkla andelsberäkningen samt att få till en mer rättvis avgiftsfördelning.
Tidigare har andelstalen beräknats på ett invecklat och orättvist sätt som inneburit att vissa betalat för lite per kvadratmeter medans andra har betalat mycket mer.
De nya andelstalen som röstades igenom skickades ut som bilaga inför de båda stämmorna.
Nu har nya avgiftsavier från Princip anlänt, där vissa medlemmar har fått en avgift som justerats uppåt, andra har fått en lägre avgift så att vi alla nu betalar exakt samma avgift per kvadratmeter.
During the extra general meeting in April and the regular general meeting in May, the board informed about a new share calculation model. Participants were then given the opportunity to ask questions before both meetings chose to vote in favour for the proposed new share numbers. In connection, new statutes were also voted through to comply with the new share calculation. The changes were implemented to comply with new legislation, simplify the share calculation and achieve a more fair distribution of fees.
Previously, the share numbers were calculated in a complicated and unfair way which meant that some members paid too little per square meter while others paid much more.
The new share numbers that were voted through were sent out as an attachment before the two meetings.
Now new fee notices from Princip have arrived, where some members have received a fee that has been adjusted upwards, others have received a lower fee.
Den sista besökstiden i styrelselokalen innan semesteruppehållet är tisdagen den 13/6 klockan 17:15-18:15. Därefter når du styrelsen via mejl och telefon som vanligt. Besökstiden återupptas igen i augusti, datum meddelas senare. Trevlig sommar!
The last visiting time in the board room before the holiday break is Tuesday 13/6 at 17:15-18:15. You will then be able reach the board via email and phone as usual. Visiting hours resume again in August. We will return at a later point with information about a date. Have a nice summer!
Visste du att du kan boka en egen lucka i iBoxen vid vår vändplan? Perfekt till exempel när du ska låna ut prylar till en granne, lämna nyckel till blomvakten när du åker på semester, eller om du säljer något men inte kan vara på plats för att lämna över varan.
Du bokar luckan för en liten kostnad enkelt via iBoxens app som du laddar ner från app-butiken i din smartphone. Den som ska öppna luckan får ett sms och använder iBoxens app och Mobilt BankID för att öppna luckan och hämta innehållet inom 24 timmar.
Läs mer om hur du bokar en lucka i iBoxen här.
Did you know that you can book your own iBoxen slot at our turnaround? Perfect, for example, when you have to lend gadgets to a neighbor, leave a key with the flower guard when you go on holiday, or if you sell something but can't be there to hand over the item.
You book the slot for a small cost easily via the iBoxen app, which you download from the app store in your smartphone. Whoever opens the slot receives an SMS and uses the iBoxen app and Mobile BankID to open the door and retrieve the contents within 24 hours.
Read more about how to book a slot in the iBoxen here (in Swedish).
Som en del av reliningprojektet kommer tvättstugan att vara avstängd för service mellan 07:00-19:00 den 27 april. Det går inte att boka tvättpass under denna period.
As part of the relining project, the laundry room will be closed for service between 07:00 and 19:00 on April 27. It is not possible to book a laundry time during this period.
Nytt nyhetsbrev ute nu. Ladda ner brevet som pdf-fil nedan.
Download the latest newsletter below.
Att köpa en bostadsrätt är förmodligen den största investeringen som en privatperson gör under sin livstid, och som bostadsrättshavare har du inte bara del i bostadsrättsföreningens tillgångar, utan också i skulderna. Alla i föreningen måste därför ta ett gemensamt ansvar.
En engagerad styrelse med driv och en blandning av rätt kompetens är en förutsättning för att du ska kunna ta del av en trygg- och trivsam boendemiljö samt att din investering ska förvaltas på ett klokt sätt.
Brf Kyrkbacken i Solna är en stor förening med över 300 lägenheter, där allt ifrån sophämtning, snöröjning, reparationer och ombyggnationer, till trivselhöjande insatser, medlemshantering, uthyrning av gästlägenheten och juridiska ärenden behöver hanteras löpande. Styrelsen behöver naturligtvis inte utföra alla arbetsuppgifter på egen hand utan tar hjälp av flera entreprenörer som till exempel Driftia och Princip redovisning, men själva ansvaret går inte att delegera bort.
Nu söker vi både ledamöter och suppleanter till styrelsens kommande verksamhetsår med start i samband med föreningsstämman den 23e maj.
Som ny ledamot eller suppleant väljs du in på två respektive ett år och blir ett viktigt tillskott till de styrelsemedlemmar som väljs om eller har tid kvar på sin mandatperiod.
Både ledamöter och suppleanter deltar i styrelsearbetet exempelvis genom att delta på styrelsemöten, men suppleanter har endast rösträtt när en ordinarie ledamot inte är närvarande.
Vi arbetar i ett webbaserat system som du enkelt kommer åt via dator, mobil eller surfplatta för att hantera avtal, medlemsinformation och leverantörskontakter. Här besvaras även e-post. Vi tar emot en stor mängd e-post dagligen och vi behöver alla sorters kompetenser. Då arbete i styrelsen innebär kontakt och kommunikation både i tal och skrift med många olika aktörer är språkkunskaper i svenska i tal och skrift nödvändiga kompetenskrav.
Hur mycket arbete du lägger ner anpassas utifrån dina
förutsättningar, men räkna med några timmar i veckan utöver våra
styrelsemöten varannan tisdag. Du kommer dessutom få en viss ekonomisk
kompensation för ditt arbete.
Är du intresserad av att hjälpa oss förvalta vår gemensamma investering på bästa sätt?
Kontakta valberedningen genom att fylla i kontaktformuläret.
Den 13 februari kl 17:00 - 19:00 kommer företrädare för gula linjens tunnelbanebygge att finnas på plats i Hagalunds kyrka. Dit kan alla som berörs och påverkas av bygginsatserna komma och få svar på sina frågor och funderingar.
On 13 February at 17.00 - 19.00, representatives of the yellow metro line construction will be on site in Hagalund's church. Everyone who is affected by the construction can come and get answers to their questions and concerns regarding the project.
Årets föreningsstämma kommer att äga rum den 23 maj kl. 18:30. Insläpp och registrering börjar kl. 18:00. Plats blir som tidigare på Park Inn, Solna Centrum.
This year's annual general meeting will take place on May 23 at 18.30. Admission and registration start at 18.00. Place will be as previous years at Park Inn, Solna Centrum.
Nytt nyhetsbrev ute nu. Ladda ner brevet som pdf-fil nedan.
Download the latest newsletter below.
Följande datum kan du lämna ditt skräp till mobila återvinningscentraler på Kyrkbackens vändplan samt Hagalundsgatan 11, vid uppfarten till Hagalunds kyrka:
Återvinningscentralerna tar ej emot toaletter, badkar, bildäck, elavfall större än microvågsugnar, byggavfall eller större mängder avfall (exempelvis på släpkärra). Dessa lämnar du på någon av de permanenta återvinningscentralerna. Observera att du inte får lämna dina sopor på gatan innan lastbilen har kommit och sedan gå därifrån.
Grovsopbilen som kommer till Kyrkbackens vändplan tar ej emot miljöfarligt avfall som t.ex färg och lösningsmedel.
Tips: Återvinn, byt, laga eller bygg om dina prylar på Returpunkten i Solna C istället för att kasta dem!
Returpunkten i Solna Centrum tar emot mycket av det du inte längre vill ha men som kan vara till glädje för någon annan – till exempel kläder, böcker, leksaker, prydnadssaker, husgeråd och porslin. Så hjälper du också till att minska sopberget. Du kan också lämna en mindre mängd grovavfall, el-avfall (maxstorlek som en mikrovågsugn) och visst farligt avfall.
On the dates above, you can drop off your waste at mobile recycling centers at Kyrkbacken's cul-de-sac and Hagalundsgatan 11, at the entrance to Hagalund's church.
The recycling centers do not accept toilets, bathtubs, car tires, electrical waste larger than microwave ovens, construction waste or large amounts of waste (for example on trailers). You leave these at one of the permanent recycling centres. Note that you are not allowed to leave your rubbish on the street until the truck has arrived and then leave.
The garbage collection truck that comes to Kyrkbacken does not accept environmentally hazardous waste such as paint and solvents.
Tip: Recycle, exchange, repair or rebuild your stuff at Returpunkten in Solna C instead of throwing them away!
Returpunkten in Solna Centrum accepts much of what you no longer want but which could be of use to someone else – for example clothes, books, toys, ornaments, household utensils and crockery. This way you also help to reduce the mountain of rubbish. You can also leave a smaller amount of general waste, electrical waste (maximum size such as a microwave oven) and certain hazardous waste.
I år kan du lämna din julgran på Solna stads obemannade insamlingsplatser den 14 - 15 januari. Närmast Kyrkbacken finns insamlingsplatser i Arenastaden (korsningen Dalvägen/Vintervägen) och i Solna centrum (Solnaplan). Alla granar som samlas in kommer att flisas sönder och därefter bli till fjärrvärme. Hinner du inte lämna in din julgran kan du alltid lämna den som trädgårdsavfall på närmaste återvinningscentral.
Julgranar får under inga omständigheter lämnas i soprummet, källargångar eller någon annan stans utom- eller inomhus på föreningens område.
This year you can leave your Christmas tree at Solna city's unmanned collection points January 14 - 15. Nearest to Kyrkbacken are facilities in Arenastaden (crossing Dalvägen/Vintervägen) and in Solna centrum (Solnaplan). All the trees that are collected will be chipped and then turned into district heating. If you do not have time to hand in your Christmas tree, you can always leave it as garden waste at the nearest recycling centre.
Christmas trees must under no circumstances be left in the garbage room, basement corridors or anywhere else indoors or outdoors on our premises.
Styrelsens besökstider tisdagar 17:15-18:15 i styrelselokalen på Kyrkbacken 14 kommer att ta uppehåll för jul och nyår. Årets sista besökstid blir den 20 december och återupptas igen den 10 januari. Under julledigheten kan det även ta längre tid än vanligt att få svar på mejl och telefon från styrelsen. Vi ber er att om möjligt vänta tills efter helgerna med frågor som inte är akuta.
Felanmälningar kan du som vanligt göra dygnet runt via vårt växelnummer 08-480 047 70 eller direkt på webben.
God jul och gott nytt år önskar Styrelsen!
The board's visiting hours on Tuesdays 17:15-18:15 in the boardroom at Kyrkbacken 14 will take a break for Christmas and New Year. The last visiting time of the year will be December 20 and resume again on January 10. During the Christmas holidays, it may also take longer than usual to receive a reply to an email or phone call to the board. If possible, we ask you to wait until after the weekends with questions that are not urgent.
As usual, you can make error reports 24 hours a day via telephone 08-480 047 70 or directly on the web.
The Board wishes you a Merry Christmas and a Happy New Year!
Under december månad inträffar flest bränder i svenska hem. Ägna en extra tanke åt brandsäkerhet när du firar advent med levande ljus. Här kommer några tips för att öka säkerheten för dig själv, din familj och dina grannar.
Most fires that occur in Swedish homes happen during December. For that reason, we ask you to take an extra minute to think about fire safety when celebrating Advent with candles. Here are some tips to help keep yourself, your family, and your neighbors safe.
Se även
Med anledning av att boende och verksamma har uttryckt oro över situationen i Hagalund vill Platssamverkan Hagalund informera om de trygghetsskapande insatser som genomförs i området. Polisen meddelar att Hagalund är prioriterat inom lokalpolisområde Solna.
Den polisiära närvaron i Hagalund är hög, och kommer fortsatt att vara hög. Polisen har också satt upp kameror i trygghetsskapande syfte. Närvaron kommer också att öka genom boväktare hos fastigheterna.
Den 15 november klockan 16:30 arrangerar lokalpolisen och Solna stad en medborgardialog i Hagalund Centrum som riktar sig till boende i området. Boka gärna in detta möte då synpunkter från boende är mycket viktiga i vårt gemensamma brottsförebyggande och trygghetsskapande arbete.
Alla goda krafter tas tacksamt emot för att hjälpa till att skapa närvaro och trygghet i Hagalund. Vid frågor, tankar eller idéer är du välkommen att kontakta Platssamverkan Hagalund via samordnare Mikaela Westholm.
In response to concerns expressed by residents and businesses about the situation in Hagalund, Platssamverkan Hagalund would like to provide information about the security measures being implemented in the area. The police announce that Hagalund is a priority within the Solna local police area.
The police presence in Hagalund is high, and will continue to be high. The police have also set up cameras for security purposes. The presence will also be increased through the use of security guards at the properties.
On 15 November at 16:30, the local police and the City of Solna are organising a citizens' dialogue in Hagalund Centrum aimed at residents in the area. Please book this meeting as the views of residents are very important in our joint crime prevention and security work.
All good forces are gratefully received to help create presence and security in Hagalund. If you have any questions, thoughts or ideas, you are welcome to contact Platssamverkan Hagalund via coordinator Mikaela Westholm.
Nytt nyhetsbrev ute nu. Ladda ner brevet som pdf-fil nedan.
Förtydligande: Det är gångvägen/räddningsvägen bakom Hagalundsgatan 1-7 som kommer att stängas av.
Download the latest newsletter below.
Clarification: It is the walkway/rescue route behind Hagalundsgatan 1-7 that will be closed.
Styrelsen har beslutat att inte längre erbjuda festlokalen för uthyrning. Detta bland annat på grund av att lokalen inte lämpar sig för ändamålet då den är för liten, samt att styrelsen behöver använda lokalen för styrelsearbete. Vi undersöker möjligheten att erbjuda en större och bättre lämpad festlokal i framtiden.
The board has decided to no longer offer the party venue for rent. This is due, among other things, to the fact that the premises are not suitable for the purpose as they are too small, and that the board needs to use it for board work. We are investigating the possibility of offering a larger and better suited venue in the future.
Nu byter vi alla källardörrar i trä mot moderna brandsäkra dörrar. Arbetet startar den 24 oktober (vecka 43) och pågår vardagar mellan c:a 08:30-15:00.
Cirka 35 av alla dörrar som ska bytas hör till enskilda boendes förråd.
Arbetet med att byta ut dessa dörrar sker under första veckan, 24 – 28 oktober.
Har du en förrådsdörr i trä behöver föreningen därför få tillgång till din förrådsnyckel under den perioden.
Föreningen kommer att kontakta alla berörda boende för att samla in nycklar inför starten.
Redan nu kan du se om din förrådsdörr berörs. Titta efter en blå prick högst uppe i dörrens högra hörn.
Tycker du att du har för få nycklar till ditt förråd?
Är du osäker på vart alla nycklar har tagit vägen?
Passa då på att beställa en ny låscylinder. Lämna in din gamla nyckel och få tillbaka fem nya nycklar till en ny låscylinder.
För den nya låscylindern debiteras du en engångskostnad som läggs på din månadsavi. Uppskattad kostnad är ca 500 kronor.
We are now replacing all wooden doors in the basements with modern fireproof doors. Work will start on October 24 and take place weekdays approximately between 08.30-15.00.
About 35 of all the doors to be replaced are to individual residents' stores. The work to replace these doors will be carried out during the first week, 24 – 28 October.
If you have one of these wooden storage doors, the board needs access to your storage key during that period.
We will contact every affected resident to collect keys ahead of the start.
Already now you can check if your storage door is affected. Look for a blue dot in the top right corner of the door.
Do you have enough keys to your storage room?
Maybe you're not sure where all the keys have gone?
You can take the opportunity to order a new lock cylinder. You hand in your old key and get a new lock and five new keys back.
For the new lock cylinder, you will be charged a one-off cost that will be added to your monthly statement. Estimated cost is about SEK 500.
Vissa av porttelefonerna i föreningen har fått nya telefonnummer. Det betyder att ett nytt nummer kan komma att visas då någon ringer till dig via porttelefonen. Du kan ringa till ditt eget namn på portelefonen för att få upp det nya numret på din telefondisplay, och sedan spara det i telefonens kontakbok.
Some of the intercoms in the association have received new telephone numbers. This means that a new number may be displayed when someone calls you via the intercom. You can call your own name on the intercom to bring up the new number on your phone display, and then save it to your phone's contact book.
Inför vintern förväntas de redan höga energipriserna att gå upp ytterligare igen. Det innebär en enorm kostnadsökning för föreningen då elen ingår i avgiften. Det är viktigt att vi alla hjälps åt att hålla förbrukningen nere, så att vi inte behöver införa ytterligare en avgiftshöjning för att betala våra oerhört dyra elräkningar.
Så här kan du bidra till att minska elförbrukningen och hålla kostnaden nere.
With winter approaching, the already high energy prices are expected to rise further again. This means a huge cost increase for the association as electricity is included in the fee. It is important that we all help to keep consumption down, so that we do not need to introduce another fee increase to pay our extremely expensive electricity bills.
This is how you can help reduce electricity consumption and keep costs down.
Styrelsens besökstider i styrelselokalen tar sommaruppehåll. Besökstiderna återupptas igen den 16 augusti.
The board's visiting hours will take a summer break and resume on August 16.
Solna stad planerar att avveckla återvinningsstationen för förpackningar på Hagalundsgatan 11. Planen är att den tas bort i mitten av juni.
Orsaken till att återvinningstationen tas bort är att det blir mycket skräp runt den. En del personer dumpar felaktigt grovavfall eller annat avfall som inte har sorterats på rätt sätt.
Trots stora och täta städinsatser har det inte räckt för att förhindra nedskräpningen. Under åren har det kommit in många klagomål till staden. Solna stad har nu kommit fram till att den bästa åtgärden är att avveckla stationen. Det är tråkigt eftersom den har främjat klimatriktig källsortering.
Alternativa återvinningsstationer i närheten:
The City of Solna plans to close down the recycling station on Hagalundsgatan 11. The plan is for it to be removed in mid-June.
The reason why the recycling station is removed is that there is a lot of rubbish around it. Some people dump incorrectly bulky waste or other waste that has not been sorted correctly.
Despite large and frequent cleaning efforts, it has not been enough to prevent littering. Over the years, many complaints have been received by the city. The city of Solna has now come to the conclusion that the best measure is to close down the station. This is sad because it has promoted climate-friendly source sorting.
Alternative recycling stations nearby:
Polisen i Solna varnar för ett tillvägagångssätt där äldre personer utsatts för bedrägerier av falska poliser. Minst ett fall har även skett i Brf Blåkulla. Läs mer på Polisens hemsida eller ladda ner infoblad från Polisen nedan.
Recently, older people have been exposed to fraud by fake Police officers. This can be done over the phone or by home visits. For example by someone who says they work for the Police Authority, and need access to your bank card, pin code and valuables.
Here's how you can protect yourself:
Tisdagen den 7 juni kommer vi att göra en servicegenomgång av samtliga maskiner i tvättstugan, d.v.s. alla tvättmaskiner, torktumlare, torkskåp och manglar.
På grund av detta kommer det inte att gå att boka tid i tvättstugan mellan kl. 07.00 – 17.00.
On Tuesday, June 7, we will do a service review of all machines in the laundry room, i.e. all washing machines, dryers, drying cabinets and mangels.
Due to this, it will not be possible to book the laundry room between 07.00 - 17.00.
Vi ansvarar alla för att måna om en lugn och trygg boendemiljö. Att visa respekt och ta hänsyn till sina grannar är naturligtvis viktigt för att alla i husen ska trivas. Vårda grannsämjan genom att behandla andra såsom du själv vill bli behandlad.
Samtidigt innebär boende i flerbostadshus att vissa ljud ofrånkomligen kommer att höras genom väggar och golv mellan grannar under dygnets alla timmar, och du kan inte räkna med ett helt störningsfritt hus där många människor lever och bor. Fotsteg, lekande barn, röster i normal samtalston och toaletter som spolas hör till ljud som vi får lära oss att leva med och betraktas ej som störningar.
Som i många gamla hus är det lyhört. Mellan 22:00 och 07:00 är det inte tillåtet att spela instrument eller ha hög volym på TV eller stereo. Att hamra och borra är endast tillåtet vardagar mellan 07:00-20:00 och helger mellan 10:00-16:00.
Eftersom ljud transporteras lätt genom betongen är det kanske inte grannen direkt ovanför som väsnas, utan det kan vara någon helt annan i huset. Om du själv blir störd, försök först att prata med dina grannar, men tänk på att vara respektfull och inte förvärra situationen genom att vara otrevlig. Förmodligen har den störande grannen inte förstått att du har blivit störd. Kom ihåg att du stör dina grannar lika mycket själv om du bankar i väggar och tak för att visa ditt missnöje.
We are all responsible for maintaining a calm and safe living environment. Showing respect and consideration for your neighbors is important for everyone in the buildings to thrive. Nurture neighborliness by treating others the way you want to be treated yourself.
At the same time, living in apartment buildings means that certain sounds will inevitably be heard through walls and floors between neighbors during all hours of the day, and you cannot expect a completely sound-free building where many people live and work. Footsteps, children playing, voices in normal conversational tones and toilets being flushed are among the sounds we must learn to accept and are not considered disturbances.
As in many old buildings, sounds travel easily between apartments. Between 22:00 and 07:00 it is not allowed to play instruments or watch TV and listen to music on high volume. Hammering and drilling is only allowed weekdays between 07:00-20:00 and weekends between 10:00-16:00.
Since sound is easily transported through the concrete, it may not be the neighbor directly above who is making the noise, it may be someone completely different in the building. If you are experiencing a disturbance, try to talk to your neighbors first, but remember to be respectful and not aggravate the situation by being rude. Probably the disturbing neighbor did not realize that you have been disturbed. Remember that you disturb your neighbors just as much yourself if you knock on walls and ceilings to show your dissatisfaction.
Vi har blivit tvungna att skjuta fram föreningsstämman. Nytt datum är torsdagen den 9 juni kl. 18:30 på Park Inn, Solna.
Insläpp och registrering börjar kl. 18:00.
We have had to postpone the general meeting. The new date is Thursday, June 9, 18.30 at Park Inn, Solna.
Admission and registration starts at 18.00.
Vi kommer att genomföra en cykelrensning den 31 maj i våra cykelförråd, källargångar, trapphus och cykelställ. Det är därför viktigt att du märker upp din cykel senast den 30 maj med namn, lägenhetsnummer och nuvarande år, 2022. Omärkta cyklar kommer att forslas bort.
Barnvagnar, pulkor, rollatorer och liknande hör ej hemma i cykelutrymmena utan ska placeras i barnvagnsrummen eller ditt eget förråd eller lägenhet.
Rensningen sker för att skapa mer utrymme för alla boende och för att följa säkerhetsförordningarna.
Använder du inte din cykel? Vi har ont om plats och många medlemmar som vill få plats för sina cyklar. Överväg gärna att exempelvis sälja din cykel till någon som kommer ha mer glädje av den.
We will carry out a bicycle removal on May 31 in our bicycle storage, basement corridors, stairwells and outdoor bicycle racks. It is therefore important that you mark your bike no later than May 30 with your name, apartment number and the current year, 2022. Unmarked bicycles will be removed.
Prams, sledges, walkers and the like do not belong in the bicycle spaces but must be placed in the pram rooms or your own storage or apartment.
The cleaning takes place to create more space for all residents and to comply with safety regulations.
Are you not using your bike? We are short of space and there are many members who want space for their bikes. For example, consider selling your bike to someone who will enjoy it more.
Nytt nyhetsbrev ute nu. Ladda ner brevet som pdf-fil nedan.
Download the latest newsletter below.
Nu när vårvärmen börjar anlända och vi äntligen kan börja umgås utomhus igen är det många som längtar efter att grilla. Använd gärna de tre grillplatserna som finns på våra innergårdar och duka upp till utomhusmåltid på våra fina bord och bänkar i vårsolen!
Grillplatserna är fria att använda för alla boende på BRF Kyrkbacken, men försök att lämna plats om fler grannar vill grilla samtidigt, håll rent och snyggt och ljudnivån nere så att du inte stör. Grillarna är inte heller en lekplats för barn.
Kom ihåg att inte slänga matrester i papperskorgarna, ta istället med dem hem så att de inte lockar till sig råttor.
Vi vill även påminna om att det inte är tillåtet att grilla på balkongerna.
Now that the spring is starting to arrive and we can finally start hanging out outdoors again, many of us are looking forward to having a barbecue. Feel free to use the three barbecue areas that are in our courtyards and set the table for an outdoor meal on our nice tables and benches in the spring sun!
The barbecue areas can be used by all residents at BRF Kyrkbacken, but try to leave space if more neighbors want to grill at the same time, keep the area tidy and the noise level down so that you do not disturb. Also remember that the grills are not a playground for kids.
Remember not to throw leftover food in the bins, instead take them home so that they do not attract rats.
We would also like to remind you that it is not allowed to grill on the balconies.
Det är inte tillåtet att ställa upp portar till trapphus och källare med till exempel stenar, kvastar eller genom att inaktivera dörrstängaren. Om du ser att en port är uppställd, hjälp oss hålla föreningen säkrare genom stänga porten direkt.
It is not permitted to prop up gates to stairwells and basements with stones, brooms or to deactivate the door closer. If you see that a door is propped up, help us keep the association safer by closing it immediately.
Likt de paketboxar du säkert lagt märke till och kanske använt själv som står uppställda i matbutiker och köpcentrum, kan du nu välja att få dina leveranser till iBoxen som står uppställda vid vändplanen på Kyrkbacken. Boxarna är tillgängliga dygnet runt och du kan tryggt ta emot paket när som helst utan att behöva sitta beredd vid telefonen för att öppna porten, och inte heller behöva släppa in okända leverantörer i trapphuset.
De första transportbolagen kommer att börja leverera till iBoxen inom ett par veckor. Framöver kommer du kunna välja leverans till iBoxen i check-outen hos anslutna e-handlare. (Om du handlar från en sajt som inte erbjuder leverans till ”din” box, hör av dig till dem och be dem erbjuda det framöver).
Transportbolaget kör ut ditt paket, lägger det i en ledig lucka i iBoxen och du får ett sms att du kan hämta paketet. Med några enkla knapptryck i iBoxens app så kan du legitimera dig och öppna luckan så att du kan hämta ditt paket. Allt sker med hjälp av din mobiltelefon. Du kan ladda ner iBoxens app redan nu så är det klart inför första leveransen. Länk för nedladdning hittar du nedan.
Like the parcel boxes you have probably noticed and perhaps used yourself that are set up in grocery stores and shopping centers, you can now choose to have your deliveries to iBoxen which is set up at the turning point at Kyrkbacken. The boxes are available around the clock and you can safely receive packages at any time without having to be ready by the phone to open the door, nor have to let unknown suppliers into the building.
The first transport companies will start delivering to iBoxen within a couple of weeks. In the future, you will be able to choose delivery to iBoxen in the check-out at connected e-retailers. (If you shop from a site that does not offer delivery to "your" box, get in touch with them and ask them to offer it in the future).
The transport company drives out your package, puts it in a free slot in iBoxen and you receive an SMS that you can pick up the package. With a few simple taps in the iBoxen app, you can identify yourself and open the door so you can pick up your package. Everything is done with through your mobile phone. You can download the iBoxen app right now to be ready for your first delivery.
Det lämnas mycket skräp i källargångarna, allt ifrån bildäck till möbler och avfall från renoveringar. Detta skräp får vi i styrelsen själva bära till grovsopbilen, ett arbete som är tungt och som vi får utföra på vår fritid.
Skräp utför därutöver en brandfara samt blockerar utrymningsvägar.
Vi ber er därför om att inte lämna skräp i våra allmänna utrymmen, utan ta det själva till återvinningscentralen eller till grovsopbilen som besöker oss en gång per månad.
A lot of rubbish is abandoned and left in the basement corridors, including everything from car tires to furniture and waste from renovations. This rubbish has to be carried by the board to the garbage pickup truck, a task that is heavy and that we have to perform in our spare time.
Rubbish also poses a fire hazard and blocks escape routes.
We therefore ask you not to leave rubbish in our public areas, and instead to take it yourself to the recycling center or to the garbage truck that visits us once a month.
Från och med den 22 februari öppnar vi styrelsens besökstider i lokalen på Kyrkbacken 14 igen. Öppettiderna är som tidigare, d.v.s. tisdagar mellan kl. 17:15 – 18:15. Vänligen tänk på att pandemin fortfarande inte är över, även om restriktionerna hävts. Vi ber er att hålla avstånd till andra, och stanna hemma vid symptom.
From February 22nd we are starting our visiting hours in the board room at Kyrkbacken 14 again. The visiting hours are as before, i.e. Tuesdays between 17:15 - 18:15. Please keep in mind that the pandemic is not over, despite restrictions having been lifted. We ask everyone to keep distance to others, and stay home if you are showing any symptoms.
Följande datum är bokade för grovsopbilen att komma till vändplanen på Kyrkbacken:
Lastbilen står på vändplan mellan kl. 18.00 – 20.00. Du kan slänga det mesta men INTE färg, bildäck, större el-produkter eller byggavfall.
Observera att du inte får lämna dina sopor vid vändplanen innan bilen har kommit och sedan gå därifrån
Above you find the dates when the mobile recycling station is coming to Kyrkbacken.
The truck stays between 18.00 – 20.00. You can throw away most bulky waste but NOT paint, car tires, big electrical equipment or construction material.
Please note that you cannot leave your waste on the street before the truck has arrived.
Läs mer:
This year, you can leave your Christmas tree at Solna City's unmanned collection points in locations including Arenastaden (intersection Dalvägen/Vintervägen) and Solna Centrum (Solnaplan) on Janurary 15 - 16.
In the garbage room you can only throw household waste that you store under the sink. Examples of household waste are food waste, diapers / sanitary napkins, vacuum cleaner bags and cat litter.
Cardboard boxes and newspapers, for example, must not be thrown away there, and should instead be left at the recycling station on Hagalundsgatan 11. You can also leave larger items such as furniture and electronics to the mobile recycling station that comes to our cul-de-sac once a month.
If you throw waste in the garbage room that does not belong there, you may be liable for payment of the extra collection and handling of the incorrectly sorted waste, which costs at least 625 kr/h.
Läs mer:
Du får under inga omständigheter borra, spika eller måla balkongens tak eller golv. Vid försäljning eller avflytt, så kommer balkongen att besiktigas. Vill du sätta upp något på balkongen så får du endast fästa saker i träpanelen på väggarna.
You are not allowed under any circumstances to drill, nail or paint the balcony ceiling or floor. When selling or moving out, the balcony will be inspected. If you want to put something up on the balcony, you can only attach items to the wood panel on the walls.
Läs mer
Föreningen har nytt telefonnummer, 08-480 047 70.
Styrelsen svarar i mån av tid vardagar 9-16. Du kan även via att knappa dig fram göra alla typer av felanmälningar, ställa frågor om fakturor och hyresavier, nå störningsjour nattetid osv, och lämna ett meddelande direkt till styrelsen när vi inte kan ta ditt samtal.
The association has a new telephone number, 08-480 047 70.
When time allows, the board answers weekdays 9-16. You can also make all types of error reports, ask questions about invoices and rental notices, report a disturbance at night, etc., and leave a message directly to the board when we can not take your call.
De senaste dagarna har vi haft två inbrott i våra källare och cyklar har försvunnit.
För att öka säkerheten så installerade vi nya lås och ett nytt passagesystem vilket har gjort att vi har haft få inbrott den senaste tiden.
Om vi hjälps åt kan vi hålla nere dessa ännu mer, det gäller då att man kommer ihåg följande:
Om ni har behov av att komma in i ett cykelförråd men saknar behörighet på er iLOQ-nyckel, skicka ett meddelande till styrelsen@brfkyrkbacken.se så lägger vi till den behörigheten.
During the last few days we have had some break-ins in our basement and a few bikes have been stolen.
To increase the security in the buildings we have installed new locks and a new system for entrance to the buildings which has decreased the number of break-ins.
Together we can make sure we have even fewer, please remember the following:
If you need to put your bike in one of the locked bike cages but lack access to these, please send an email to the board at styrelsen@brfkyrkbacken.se so we can add the access to your iLOQ-key.
Foto: Maria Eklind (under licens CC BY-SA 2.0)
En bostadsrättsförening är en speciell ekonomisk förening som har till ändamål att upplåta bostäder, till sina medlemmar. Det är hela föreningens ansvar att ta hand om de gemensamma fastigheterna och marken. Det vill säga att vi är alla medlemmar i samma förening och ansvarar för de byggnader vi har.
En del av de gemensamma kostnaderna vi har är till exempel el, sophämtning, värme, avbetalning på lån, med mera. Allt detta finns att läsa i våra Årsredovisningar från föreningen. Men för att ta lite exempel så kostar el, vatten och värme föreningen ca 4,2 miljoner om året. Utöver detta så kommer allt annat som måste fungera inom föreningen.
Utöver detta har vi bara i år haft vattenskador inom föreningen som uppgått till 1,6 miljoner.
Våra hus är sedan 1972-1974, det innebär att det finns mycket underhåll att göra. En hel del underhåll är utfört, men det finns också en hel del som aldrig blivit gjort. Det är inte gjort stambyte eller relining, något som är en enorm kostnad, det finns hissar som måste uppgraderas som inte är gjort. Därtill en massa mindre åtgärder, så som att se över alla fläktar så vår ventilation fungerar.
Inom styrelsen jobbar vi hela tiden aktivt på att titta på de kostnader som finns, och hur vi kan effektivisera det som vi redan har. Vi vet att vi har kostnader på ca 20 miljoner, och intäkter på nästan det samma. Men sedan tillkommer alla avskrivningar, vilket gör att vi hamnar på ett underskott på ca 6 miljoner.
För att få en ekonomi i balans någon gång i framtiden, så måste vi helt enkelt öka intäkterna, då det inte går att minska kostnaderna som finns just nu. Det är också en rekommendation från föreningens revisor att vi säkerställer att vi får en ekonomi i balans och det är revisorns rekommendation att höja avgiften. Vi valde att lägga den på 2% men den som snabbt kan räkna upptäcker att även om vi lägger 2% på intäkterna så är det inte 6 miljoner, vilket innebär att vi fortfarande går med ett underskott efter avskrivningarna.
Vi kan alla hjälpas åt att dra ner på kostnaderna i föreningen, det gäller flera saker.
Det finns projekt kvar för att få våra byggnader upp till en nivå som vi kan säga är helt ok. Det vill säga åtgärder som gör att vi kan börja om från noll och bygga upp en plan för underhåll. Relining, hissar och andra åtgärder kommer kosta oss ca 30 miljoner, kanske mer. Vi har idag ca 19 miljoner sparat, vilket kommer från försäljning av hyresrätter och konverteringen. Det återstår en del pengar som ska komma in för konverteringen och vår förhoppning är att vi kan göra de åtgärder vi måste utan att höja lånen.
Det innebär att när vi väl nått dit, så kan vi börja betala av lånen i stället. Vilket gör det bättre för oss alla.
A tenant-owner association is a special economic association whose purpose is to provide housing to its members. It is the responsibility of the entire association to take care of the common properties and the land. That is, we are all members of the same association and are responsible for the buildings we have.
Some of the common costs we have are, for example, electricity, waste collection, heating, loan repayments, and more. All this can be read in our Annual Reports from the association. But to take a few examples, electricity, water and heating cost the association about 4.2 million a year. In addition to this, there is everything else that must work within the association.
In addition to this, we have only this year had water damage within the association which amounted to 1.6 million.
Our buildings are from 1972-1974, which means that there is a lot of maintenance. A lot of maintenance has been done, but there are also a lot that have never been done. No replumbing or relining has been done, which is a huge cost, there are lifts that need to be upgraded that have not been done. In addition, a lot of minor measures, such as overhauling all the fans so that our ventilation works.
Within the board, we are constantly working actively to look at the costs that exist, and how we can streamline what we already have. We know that we have costs of about 20 million, and revenues of almost the same. But then all depreciation is added, which means that we end up with a deficit of about 6 million.
In order to get a balanced economy at some point in the future, we simply have to increase revenues, as it is not possible to reduce the costs that exist right now. It is also a recommendation from the association's auditor that we ensure that we get a balanced economy and it is the auditor's recommendation to increase the fee. We chose to increase it with 2%, but those who can quickly calculate discover that even if we add 2% to the revenue, it is not 6 million, which means that we still have a deficit after depreciation.
We can all be helped to reduce the costs in the association, there are several things.
There are projects left to get our buildings up to a level that we can say is good enough. That is, measures that allow us to start from scratch and build a maintenance plan. Relining, lifts and other measures will cost us about 30 million, maybe more. Today we have saved about 19 million, which comes from the sale of rental apartments and the conversion. There is still some money to come in for the conversion and our hope is that we can take the steps we need without raising the loans.
This means that once we get there, we can start paying off the loans instead. Which makes it better for all of us.
Foto: Oslo Brann- og redningsetat (under licens CC BY-SA 2.0)
Om du som hyresgäst saknar brandvarnare i din lägenhet, bör du omedelbart ta kontakt med styrelsen via styrelsen@brfkyrkbacken.se, så ser vi till att du får en installerad. Detta är kostnadsfritt för alla hyresgäster. Därefter är det du som ansvarar för att kontrollera att den fungerar, genom att testa den regelbundet och se till att batteriet byts ut.
Glöm inte att ange din adress, ditt namn och lägenhetsnummer (38XXX, se anslagstavlan i trapphuset om du inte känner till ditt lägenhetsnummer).
Som bostadsrättsinnehavare är det du själv som är skyldig att se till att ha en fungerande brandvarnare.
If you are a tenant at Brf Kyrkbacken and do not have a fire/smoke alarm in your apartment, you should contact the board immediately at styrelsen@brfkyrkbacken.se, and we will make sure that you get one installed. This is free of charge for all tenants. Thereafter, you are responsible for making sure that it works, by testing it regularly and ensuring that the battery is replaced.
Don’t forget to state your address, your name and apartment number (38XXX, see the notice board in the entrance of the building if you do not know your apartment number).
As a tenant-owner, you yourself are obliged to ensure that you have a functioning fire/smoke alarm.
Läs mer
Styrelselokalens besökstider på tisdagar klockan 17:15 - 18:15 tar juluppehåll. Vår sista besökstid för året är den 14 december. Välkomna åter den 11 januari 2022.
The boardroom's visiting hours on Tuesdays 17:15 - 18:15 will take a Christmas break. Our last visiting hour for the year is December 14. Welcome back on January 11, 2022.
I samband med utbyggnaden av tunnelbanans gula linje och byggandet av en tunnelbaneuppgång vid Arenastaden Södra, Hagalundsgatan, kommer parkeringsplatserna vid grillkiosken att stängas från och med mars 2022. Parkeringen kommer att hållas stängd under hela byggtiden som beräknas till åtta år.
Det finns fortfarande garageplatser att hyra i området hos BRF Hagalunden, Signalisten och Rikshem. Kontaktuppgifter hittar du nedan.
Due to the expansion of the metro's yellow line and the construction of a metro entrance at Arenastaden Södra, Hagalundsgatan, the parking spaces next to the grill kiosk will close from March 2022. The parking will be closed for the entire construction period, which is estimated at eight years.
There are still available garage spaces for rent in the area at BRF Hagalunden, Signalisten and Rikshem. Contact information to them can be found below.
Läs mer
Nu är de nya medlemsavgifterna för bostadsrättsinnehavare klara. Från och januari 2022 höjs avgiften med 2%. Inbetalningsavierna för perioden januari-mars har uppdaterats med den nya avgiften och anländer inom kort.
Now the new membership fees for tenant-owners have been decided. From January 2022, the fee will be increased by 2%. The payment notices for the period January-March have been updated with the new fee and will arrive shortly.
En gång i månaden kommer grovsopbilen till vår vändplan, nästa gång blir det den 22 december.
Solna Stad har även en mobil återvinningscentral som stannar regelbundet i Huvudsta, Bergshamra och Hagalund. Här kan du lämna mindre mängder grovavfall, farligt avfall och elavfall men även textilier och kläder till återanvändning och olika typer av förpackningar. Det finns alltid en rådgivare och en kemist med på plats för att hjälpa dig.
Utrymmet är begränsat och därför kan den mobila återvinningscentralen inte ta emot:
Den 6 december finns den mobila återvinningscentralen på Hagalundsgatan 11.
Läs mer om den mobila återvinningscentralen på Solna Stads hemsida. Där hittar du även ett schema när bilarna kommer till Hagalundsgatan. bit.ly/kb-miljo
Once a month, the garbage pickup truck comes to our cul-de-sac, next time it will be on December 22nd.
The City of Solna also has a mobile recycling and disposal center that stops regularly in Huvudsta, Bergshamra and Hagalund. Here you can leave small amounts of bulky waste, hazardous waste and electrical waste, but also textiles and clothes for reuse and different types of packaging. There is always a counselor and a chemist on site to help you.
Space is limited and therefore the mobile recycling and disposal center cannot receive:
On December 6, the mobile recycling and disposal center will be located at Hagalundsgatan 11.
Read more about the mobile recycling center on Solna City's website. There you will also find a schedule when the trucks arrive at Hagalundsgatan. bit.ly/kb-miljo
Nytt nyhetsbrev ute nu. Ladda ner brevet som pdf-fil nedan.
Download the latest newsletter below.
BRF Kyrkbacken now has a Facebook group for discussions between members of the association. It is a private group only for residents of Brf Kyrkbacken. You can find the group at bit.ly/kyrkbacken.
The restrictions have now been lifted and we have finally started our visiting hours in the board room at Kyrkbacken 14 again. The visiting hours are as before, i.e. Tuesdays between 17:15 - 18:15 starting Tuesday, October 5. Please keep in mind that the pandemic is not over, despite restrictions having been lifted, and we ask everyone to follow recommendations from the health authorities. We prefer that those who visit us are fully vaccinated. If you are not, we would prefer if you let us know when you arrive so we can keep our distance.
Nu lanserar vi vår nya hemsida. Design och navigation är till stora delar nya men innehållet från den gamla sidan har flyttats över.
Nytt är dock att du så småningom kommer att kunna logga in i nya Medlemsportalen och redigera dina uppgifter om e-postadress, telefonnummer, info om medboende osv själv. Här kommer du även att kunna boka festlokalen och övernattningslägenheten. Vi kommer även att lansera en egen app så småningom, för att du på ett enkelt sätt ska kunna hålla dig uppdaterad kring vad som pågår i föreningen och enklare kunna komma i kontakt med styrelsen från din smartphone.
We are now launching our new website. Design and navigation are largely new, but the content from the old page has been migrated to the new.
Eventually you will be able to log in to the new Member Portal and edit your information about e-mail address, telephone number, information about residents, etc. yourself. Here you will also be able to book the party room and the overnight apartment. We will also launch our own app, so that you can easily stay up to date on what is going on in the association and more easily get in touch with the board from your smartphone.
Letar du efter ett gammalt nyhetsbrev? Alla tidigare nyhetsbrev finns nu arkiverade under "För boende" och sedan "Nyhetsbrev" i menyn högre upp på sidan. Du kan också klicka på länken här under för att komma direkt till arkivet.
Looking for an old newsletter? All previous newsletters are now archived under "För boende" and "Nyhetsbrev" in the menu higher up on the page. You can also click on the link below to go directly to the archive.
Nu äntligen påbörjas arbetet med att installera solceller på våra tak. Entreprenör är AJ SOL EL.
Tidsplanen ser ut enl. följande:
Installationen sker parallellt på flera tak samtidigt och kommer att pågå hela hösten och vintern beroende på väder och vind.
Installation of solar panels on our roofs will begin shortly. The contractor is AJ SOL EL.
The installation timeline will be as following:
The installation process will take place on several roofs at the same time and will go on throughout the autumn and winter, depending on weather conditions.
Nytt nyhetsbrev ute nu. Ladda ner brevet som pdf-fil nedan.
Download the latest newsletter below.
Nytt nyhetsbrev ute nu. Ladda ner brevet som pdf-fil nedan.
Download the latest newsletter below.
Följande dagar kommer Grovsopbilen från Suez till Kyrkbackens vändplan:
Lastbilen står på vändplan mellan kl. 18.00 – 20.00. Du kan slänga det mesta men INTE färg, bildäck, större el-produkter eller byggavfall.
Observera att du inte får lämna dina sopor vid vändplanen innan bilen har kommit och sedan gå därifrån.
Above you find the dates when the waste truck from Suez is coming to Kyrkbacken's turning area.
The truck is coming in the turning area between 18.00 – 20.00. You can throw away most bulky waste but NOT paint, car tires, big electrical equipment or construction material.
Please note that you cannot leave your waste at the turning area before the truck has arrived.
Nu har du möjlighet att på ett nytt och spännande sätt lära dig det du behöver för att göra din bostad säker för dig och din familj.
Utbildningen är gratis och genomförs på datorn. Du kommer lära dig att förebygga och hantera den typ av brandolyckor som dagligen inträffar i svenska hem.
Utbildningen finns också tillgänglig på engelska, norska, danska, finska, arabiska och somaliska.
Now you have the opportunity to learn in a new and exciting way what you need to do to keep safe your home and your family.
The training is free and carried out on a computer. You will learn to prevent and manage the type of fire accidents that occur daily in Swedish homes.
The education is also available in English, Norwegian, Danish, Finnish, Arabic and Somali.
Nu moderniserar Com Hem sitt tv-erbjudande till 1,6 miljoner Com Hem-hushåll. Den 8 september går de över till helt digitala tv-sändningar med bättre kvalitet och de analoga kanalerna, inklusive FM-radio via tv-uttaget, utgår. Om du tittar analogt idag behöver du därför ändra till digital-tv på din tv hemma. Det kan du göra redan nu.
Från mitten av augusti börjar en informationstext rulla i tv-rutan på de analoga kanalerna. Ser du texten på din tv vet du att du tittar analogt och behöver ändra till digital-tv. Får du ingen informationstext i din tv-ruta under augusti behöver du inte göra något.
Vill du veta att du tittar digitalt kan du också leta upp Com Hem-kanalen. Den visas bara digitalt och finns oftast på kanalplats 777.
All information och tips på hur du ändrar till digital-tv finns på comhem.se/digitalisering.
Varför moderniseras tv-utbudet från Com Hem?
Digitaliseringen av tv-sändningarna är en del i ett stort digitaliseringsprojekt där Com Hem vill erbjuda sina kunder obegränsad uppkoppling och tv-upplevelser med bästa kvalitet.
Förändringen innebär en direkt förbättring av bild och ljud. Samtidigt frigörs utrymme i nätet som de analoga sändningarna tagit upp, vilket ger kapacitet till stabilare och snabbare bredband.
Nu kan du som bor i en fastighet ansluten till Com Hem dessutom skapa ett konto för Comhem Play, helt utan extra kostnad. Då kan du se de flesta av dina tv-kanaler i din mobil, surfplatta och dator, var du vill inom hela EU. Läs mer om Comhem Play.
Mer information
All information om digitaliseringen finns samlad på comhem.se/digitalisering. Kom ihåg att ändra till digital-tv i god tid innan den 8 september för att kunna fortsätta se på tv när de analoga kanalerna utgått.
Information is also available in English, Arabic, Dari (Persian), Tigrinya and Somali at comhem.se/digitalisering.
Ny besökstid i styrelselokalen på Kyrkbacken 12
Eftersom Marie har slutat har öppettiderna ändrats till tisdagar 17:15-18:15 och OBS! Ej helgdagar. Du är välkommen att komma och träffa någon utav styrelsemedlemmarna då eller maila styrelsen om du behöver komma i kontakt.
New visit time in the board premises at Kyrkbacken 12
Since Marie has left her position, there are new visiting hours, every Tuesday between 17:15 - 16:15. NOTE! Not on public holidays.
You are welcome to visit and meet the board members or you can contact the board by email.
Solna Stad informerar om undersökningar av inomhusluften
Tidigare under 40-60-talet fanns det en kemtvätt i närheten av huset där Kyrkbacken 16-20 ligger nu som orsakat föroreningar som lett till att ånga tagit sig in i nuvarande byggnader. Solna stad har gjort kontroller av inomhusluften i fastighet Sunnan 11 (Kyrkbacken 16-20) som visat ligga under Naturvårdsverkets referensvärde. Mer information kommer i era brevinkast inom kort.
Från och med 1 januari 2020 Princip har vi fått förtroendet att i fortsättningen sköta den ekonomiska förvaltningen av er förening Brf Kyrkbacken i Solna.
Hej grannar på Kyrkbacken,
I och med att vi har flyttat en stor del av föreningens banklån till SEB så erbjuder de ett förmånligt bolån till alla medlemmar. Ni hittar mer information i det bifogade dokumentet och är ni intresserade så finner ni också kontaktuppgifterna i dokumentet nedan.
Hello neighbours at Kyrkbacken,
Since we have moved a large part of the association's bank loans to SEB, they are offering a favourable mortgage loan to all members. You will find more information in the attached document (in Swedish) and if you are interested you will also find the contact details in the document below. The contact persons should be able to help with translations if necessary.
Namn | Adress | År |
BERG | KB 25 | 2019 |
Lökjärnet kom väl till pass när Andreas och gårdsgruppen på Gula gården planterade blomsterlökar. Foto: Stina Fernlund
I vår kommer Gula gården lysa av krokus, påskliljor och tulpaner. Det har Titti, Ulla, Stina, Andreas, Maria och Kari sett till.
Förra året startade vännerna Ulla Balksjö och Titti Schöldberg en trädgårdsgrupp på Gula gården. Ulla har lång erfarenhet av gårdsgrupper efter sina elva år i en bostadsrättsförening i Uppsala, och Titti, som har en en kolonistuga i Bergshamra sedan 2005, är en erfaren odlare.
De förankrade idén hos styrelsen och satte upp ett anslag i portarna på Gula gården.
– Vi fick svar ganska omgående från Stina i 5:an, Andreas och hans fru Maria i 1:an och Kari i 3:an. Vi drivs av samma önskan att göra det fint omkring oss med växter och blommor, säger Titti.
Bidrag till redskap och lökar Gruppen träffades hemma hos Ulla, åt hembakad äppelkaka och gjorde upp planer. Med ett bidrag på 3000 kr från föreningen kunde gruppen köpa in en vattenkanna, trädgårdsverktyg och handskar. Sedan skred de till verket. Rabatterna på Gula gården var i akut behov av rensning.
– Vi rensade och grävde upp allt ogräs i rabatterna i höstas. Stina ställde upp med bil och, förutom redskap, köpte vi lökar: påskliljor, tulpaner och krokus som vi grävde ner i gräskullen med hjälp av lökjärn och spadar. Det var fläckvis riktigt hård jord och rätt så jobbigt!
Grannkontakten berikar Trädgårdsarbetet har inte tagit så mycket tid i anspråk. De har träffats några helger och gjort en insats. Men gårdsgruppen har också en annan dimension.
– Att lära känna sina grannar är viktigt och berikande. Att man känner igen folk ökar tryggheten och minskar skadegörelsen. Man har koll på vilka som bor här. Det är en tillgång att vi är många med olika bakgrund.
Alla som vill får vara med Att bo i en bostadsrätt är att ingå i en gemenskap. Boendet blir vad medlemmarna i föreningen gör det till och var och en kan vara med och påverka. På Gula gården ligger gårdsgruppen i startgroparna och inväntar våren. Drygt halva bidraget från föreningen finns kvar för inköp under 2019.
– Vi har idéer om uteplatsen på kullen. Vi tänker att man kan hänga blomsterlådor på staketet och fylla med sommarblommor. Man skulle kunna plantera vildvin eller humle som får beklä berget, och jag har en idé om att vi skulle kunna ställa ut odlingslådor och erbjuda den som vill odla.
Hälsar ni fler välkomna till gruppen?
– Ja alla som bor på Gula gården är välkomna!
Kontaktuppgifter finns på anslag i alla portar på Gula gården.
Har du förslag eller idéer för vår förening? Då kan du skriva en motion och skicka in till styrelsen. Alla motioner som lämnas in till styrelsen senast den 17 februari 2019 kommer behandlas på årsstämman, föreningens högsta beslutande organ.
Så här skriver du en motion:
1. Skriv en rubrik.
2. Beskriv ditt ärende/förslag.
3. Föreslå ett beslut som du tycker att årsstämman ska ta.
4. Skriv under dokumentet med ditt namn.
5. Skicka eller lämna personligen din motion till styrelse.